EP2311421B1 - Delordosing device - Google Patents
Delordosing device Download PDFInfo
- Publication number
- EP2311421B1 EP2311421B1 EP10013415.4A EP10013415A EP2311421B1 EP 2311421 B1 EP2311421 B1 EP 2311421B1 EP 10013415 A EP10013415 A EP 10013415A EP 2311421 B1 EP2311421 B1 EP 2311421B1
- Authority
- EP
- European Patent Office
- Prior art keywords
- seating area
- seat
- delordosation
- movable
- seating
- Prior art date
- Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
- Active
Links
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Images
Classifications
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61G—TRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
- A61G5/00—Chairs or personal conveyances specially adapted for patients or disabled persons, e.g. wheelchairs
- A61G5/10—Parts, details or accessories
- A61G5/14—Standing-up or sitting-down aids
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61G—TRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
- A61G5/00—Chairs or personal conveyances specially adapted for patients or disabled persons, e.g. wheelchairs
- A61G5/10—Parts, details or accessories
- A61G5/1094—Tables, working plates or trays
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61G—TRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
- A61G7/00—Beds specially adapted for nursing; Devices for lifting patients or disabled persons
- A61G7/10—Devices for lifting patients or disabled persons, e.g. special adaptations of hoists thereto
- A61G7/104—Devices carried or supported by
- A61G7/1046—Mobile bases, e.g. having wheels
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61G—TRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
- A61G7/00—Beds specially adapted for nursing; Devices for lifting patients or disabled persons
- A61G7/10—Devices for lifting patients or disabled persons, e.g. special adaptations of hoists thereto
- A61G7/1049—Attachment, suspending or supporting means for patients
- A61G7/1059—Seats
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61G—TRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
- A61G7/00—Beds specially adapted for nursing; Devices for lifting patients or disabled persons
- A61G7/10—Devices for lifting patients or disabled persons, e.g. special adaptations of hoists thereto
- A61G7/1073—Parts, details or accessories
- A61G7/1082—Rests specially adapted for
- A61G7/109—Lower body, e.g. pelvis, buttocks
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61G—TRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
- A61G7/00—Beds specially adapted for nursing; Devices for lifting patients or disabled persons
- A61G7/10—Devices for lifting patients or disabled persons, e.g. special adaptations of hoists thereto
- A61G7/1073—Parts, details or accessories
- A61G7/1082—Rests specially adapted for
- A61G7/1096—Knee, upper or lower leg
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61G—TRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
- A61G7/00—Beds specially adapted for nursing; Devices for lifting patients or disabled persons
- A61G7/10—Devices for lifting patients or disabled persons, e.g. special adaptations of hoists thereto
- A61G7/1073—Parts, details or accessories
- A61G7/1082—Rests specially adapted for
- A61G7/1098—Ankle or foot
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61G—TRANSPORT, PERSONAL CONVEYANCES, OR ACCOMMODATION SPECIALLY ADAPTED FOR PATIENTS OR DISABLED PERSONS; OPERATING TABLES OR CHAIRS; CHAIRS FOR DENTISTRY; FUNERAL DEVICES
- A61G5/00—Chairs or personal conveyances specially adapted for patients or disabled persons, e.g. wheelchairs
- A61G5/10—Parts, details or accessories
- A61G5/1056—Arrangements for adjusting the seat
- A61G5/1064—Arrangements for adjusting the seat adjusting the depth of the seat
Definitions
- the invention relates to a delordosation device for users of a rehabilitation aid, in particular for the verticalization of a seat / upright trainer or a wheelchair, with a seat and support aids for the user, wherein the seat is pivotally mounted for verticalization.
- Acetator devices are needed for a variety of purposes, such as seat / floor trainers or wheelchairs where a verticalization function is present. This is understood to mean a system which allows a user with movement restrictions to be transferred from a sitting position to a standing position.
- Typical movement restrictions of users of such a seat / upright trainer or a wheelchair can be based on all conceivable disease or disability forms. These include, for example, spasticity, paraplegia, apallic syndrome, weakening or loss of the musculo-skeletal system due to neurological disorders (MS, hemiplegia), as well as disability symptoms of pronounced contractures due to significant shortening of muscles and ligaments.
- a therapeutic measure can be carried out with the aid of a seat / upright trainer.
- seat / standing trainers but also wheelchairs which have a seat on which the user can sit and is additionally fixable by suitable support aids.
- pivoting the seat is achieved in this case that the user can be transferred to a standing position in order to eliminate by therapeutic measures, at least partially the movement restrictions or to treat them.
- Vortikalieianssvorraumen are known in wheelchairs, for example from the European patent EP 0 815 822 B1 .
- This wheelchair allows the wheelchair user to be brought in a nearly vertical position and to almost take the posture of a standing person.
- the posture taken by the verticalizer would correspond to a standing position of a non-restrained person.
- Sitting / standing trainers are used here as therapeutic measures in clinics and therapy facilities to motivate patients with reduced mobility to actively participate in life and avoid secondary illnesses due to prolonged sitting or lying down.
- the sit / stand trainers are designed to protect patients from further spinal damage, while neurological patients can reestablish autonomous standing using the sit / stand trainer.
- Sitting / standing trainers are therefore in the therapeutic area used in hospitals, in the private sector for self-therapy or integrative area and usually serve not only for a patient, but can, if necessary, be adapted again and again to different patients of different body size.
- EP 1 103 242 A2 is a chair known, which can be used to relocate a restricted position in a horizontal or vertical position. In both cases, it is provided that the seat is first moved in the direction of the backrest, before an increase in the seat takes place. As a result of this measure, the pelvis of the person with restricted mobility is put into a negative pelvic rotation, which prevents stretching when straightening up.
- the delordation system according to the invention works with an additional movement acting directly on the shortened musculature, a pelvic rotation.
- the direct result of a pelvic rotation is an erection of the pelvis by a pelvis rotating force and causes an immediate deletion (Extension) of the spine and thus the discharge of the intervertebral discs.
- the detachable seating system according to the invention simulates the therapeutic movement sequence by displacing the seat during verticalization.
- the expansion pressure built up in a seat upholstery makes it possible here to pull the rear basin downwards over the central seat surface.
- the introduced force then achieves the erection of the pelvis via the hip joints with a significantly improved stretching effect on the muscles of the lower extremities.
- the pelvis is erected in a rotational movement.
- the seat is integrally formed and the entire seat is additionally slidably mounted.
- the seat can thus be raised with initiation of verticalization behind to achieve the desired standing position of the patient.
- a displaceable storage which can be performed, for example, manually but also supported by an electric motor, a rotational movement is exerted on the pelvis, which allows immediate delignification (extension) of the spine. Due to the pivoting and displacement of the seat surface of the pelvis, the rotational movement is thus forced kandal with increasing erection.
- the Vertlkalmaschine is facilitated for the patient and does not cause by the rotational movement of the pelvis to a hyperlordosis.
- the seat is formed at least two parts and a first seat part is pivotally mounted, while a second seat part is pivoted together with the first seat part and slidably mounted relative thereto.
- the two-part seat with a first seat part, which is pivotable and a second seat part, which is mounted pivotably and slidably, it is possible to ensure sufficient support and at the same time by a forced pelvic rotation to achieve verticalization through the seat and a Entlordostechnik (Extension) of the spine and thus to achieve the relief of the intervertebral discs.
- the user or patient getting up in assisted form is facilitated by, for example, a sitting / standing coach or a wheelchair with verticalization function.
- the seat according to the invention is extremely helpful when erecting.
- the seat surface can be moved from a horizontal position into an approximately vertical position so that a defined seat depth is present for the user's or patient's pelvis during the movement and supported during the movement.
- the seat is made in two parts, wherein the pivoting and displacement of a part of the seat synchronized or preferably the displacement can be delayed.
- the synchronized movement is hereby ensured that the desired pelvic rotation occurs at a certain time, initially pivoting takes place until the displacement of the second Wegtlächenteils causes the initiation of the pelvic rotation.
- Synchronized pivoting and shifting can likewise be coordinated with one another in terms of time or the shift can take place at different time-offset speeds.
- the seat is designed at least two parts, wherein a dividing line can extend transversely to the sitting position.
- the seat consists of a front part seat surface and a rear part seat surface, wherein the rear part seat surface is slidably mounted relative to the front part seat surface.
- the first seat surface part is U-shaped and has a front seating area for thigh guidance and two lateral seating surfaces for stabilizing the seating position and the second seat surface portion is formed as a central seating area, which between the two lateral seating surfaces of the first seat portion is slidably mounted.
- a stabilization of the seating position is achieved, while the desired movement of the pelvis is effected by the second sliding seat part.
- the U-shaped enclosure of the inner central seat part is in this case basically not arranged slidingly to ensure the correct position of the seat depth with a flat, pressure-relieving support of the thighs and the seat legs (tubes) in the sitting position.
- a good seating position is important because the user of the sit / stand trainer can only interrupt his standing workout with rest periods. For example, in a sitting / standing coach, the seating position will be much more often used than the standing position.
- the second seat surface part relative to the first seat surface part performs a relative movement of 2 to 12, preferably 4 to 9 cm.
- This relative movement between the two seat parts is sufficient to cause the desired pelvic rotation during erection.
- at least a small gap of 2.5 cm remains between the seat parts during the displacement.
- the sliding seat part is mounted on a slide, which is fixed to a frame member or structural part.
- the slide is in this case made extremely flat and is located below the seat, which can be excluded by appropriate stability of the slide tilting or bending under appropriate load.
- the sliding seat part can in this case be mounted manually, electromotively via, for example, a spindle drive or a hydraulic drive in the slide rail.
- a manual adjustment of the sliding seat part is the simplest embodiment, wherein by a therapist when erecting the patient, that is, the verticalization, the sliding seat part can be moved manually.
- an electric motor drive such as a spindle drive, or a hydraulic drive may be provided, which performs the displacement of the rear seat part either via a manual hand control or via a control device.
- a spindle drive or hydraulic drive this is simultaneously ensured that the desired Position of the sliding seat part can be adjusted with millimeter precision.
- the rear sliding seat part either delayed or optionally synchronized with the pivoting of the front seat part performs the required movement for pelvic rotation.
- the sliding seat part is pressed by a gas spring, which is supported on the frame member or structural part, in a relation to the non-displaceable seat surface part remote position. That is, the gas spring would keep the sliding seat part always fixed in the direction of the backrest, however, to carry out the required sliding movement is further provided a webbing, which on the other hand on the frame member or structural part and the sliding seat part on the other hand can be fixed.
- the webbing serves to pull the slidable seat portion against the force of the gas spring toward the front seat portion.
- the sliding seat part Due to the length of the webbing and the onset of verticalization, that is pivoting the entire seat, a movement of the seat is effected due to the mechanism used, the webbing pulls the sliding seat part forward toward the fixed seat part.
- the sliding seat part has a roller guide, which is pressed along a curved path in a verticalization of the seat against the force of the gas spring in the direction of the non-displaceable seat surface part. With the help of the roller guide and curved track a likewise arcuate movement of the seat surface is achieved, which in turn causes the rear sliding seat part moves toward the front fixed seat part against the force of the gas spring.
- the present invention is suitable for retrofitting into existing seat / floor trainers or wheelchairs.
- the seat consists of a fixed seat plate, which is integrated in the seat / upright trainer or wheelchair.
- the Entlordos mecanicsvoroplasty invention is subsequently integrated instead of the existing fixed seat plate or can be provided directly in a new construction of a seat / stance trainer or wheelchair.
- the basic structure of a typical sit-stand trainer consists of a headrest, a backrest, a stomach / Housepelotte, an armrest and the seat and a Unterschenkelpelotte and a footrest. So that the user can take the sitting position, in this case are preferably the Abdominal and Housepelotte and the lower leg support and the armrests designed to be pivotable. After reaching the sitting position, it is possible to adapt the abdominal pad, chest pad and lower leg pad to the size of the user.
- the patient is transferred from a sitting position into a standing position, whereby, according to the invention, this process is facilitated or only made possible for the patient by a pelvic rotation.
- the seat is pivotally and partially displaceable formed in the Entlordos mecanicsvorraum invention, so that the pelvis of the user can perform a pelvic rotation.
- FIG. 1 shows a perspective side view of a sitting / standing coach 1 in an approximately horizontal seating position.
- the sitting / standing coach 1 consists of a base frame 2, which is equipped with a seat surface 3.
- the entire sitting / standing coach 1 rests on front rollers 4 and rear rollers 5.
- a vertical construction part 6a is arranged in the form of a stem, which is provided for receiving the knee braces 7.
- the knee braces 7 are individually adjustable via a pivoting device 8.
- the seat 3 is functionally supported by armrests 10 and a therapy table 11 and a headrest 12.
- the therapy table 11 is in this case formed both laterally and rearwardly via corresponding bearings via a pivot arm 13 and a common pivot axis 18 of the armrests 10 pivotally.
- a single armrest 10 may also be pivoted rearwardly about the pivot axis 18 for the displacement of a patient.
- the seat 3 is an integral part of the verticalization function of the seat / upright trainer 1, in that the entire seat surface 3 can be vertically aligned, thus displacing the patient from a sitting to a standing position.
- the patient In the lower area, in this case, the patient is held by the knee braces 7 and footrests 15, while the pelvis is supported by the seat surface 3, which is designed to pivot in a nearly vertical position.
- a backrest 14 of the patient is additionally fixed, in addition by a chest and abdominal pad 23, a fixation of the patient is possible.
- the seat surface 3 may be designed in one piece, the entire seat surface being displaceably mounted, preferably by a slide rail.
- the pelvis By pivoting and displacement of the seat 3 with increasing erection the pelvis is the rotational movement imposed kandal, whereby the verticalization is facilitated for the patient and thus by the movement of the seat 3, the rotational movement of the pelvis does not lead to an unwanted Hyperlodose.
- This particular advantage is already achieved by a first simple embodiment with a one-piece seat surface 3.
- FIG. 1 a two-part seat 3 is shown, with a first fixed seat part 3a, which is only pivotally mounted and a second sliding seat part 3b, which is pivoted together with the first seat part 3a and slidably mounted with respect to this.
- a further improved possibility is created to assist a forced pelvic rotation to achieve a verticalization through the seat parts 3a, 3b, in particular a Entlordostechnik (extension) of the spine and thus a relief of the intervertebral discs is achieved.
- the seat is divided into the seat parts 3a, 3b, wherein the pivoting and displacement of a portion of the seat can be delayed or possibly synchronously.
- the first seat surface part 3a is U-shaped for the lower leg guide, two lateral fixed seat areas 3c, 3d being designed to stabilize the sitting position. Through the side seating areas 3c, 3d and the fixed seat 3a, an optimal blood flow is achieved in the sitting position of the thighs.
- the second seat surface part 3b is designed as a central seating area, which is displaceably mounted between the two lateral seat areas 3c, 3d of the first seat surface part 3a. In this way, an optimal pressure distribution in the region of the central seat surface part 3b is achieved, wherein the second seat surface part 3b relative to the first seat surface part 3a performs a relative movement of 2 to 12 cm, preferably 4 to 9 cm. This slight relative movement already suffices between the two seat surface parts 3a, 3b in order to bring about the desired pelvic rotation during erection. To avoid pinching, at least one small gap 9 remains between the seat surface parts 3a, 3b.
- the desired pelvic rotation is triggered in the novel construction.
- the U-shaped enclosure of the inner central seat part 3b in this case is not arranged slidingly to ensure in the sitting position the correct adjustment of the seat depth with a flat, pressure-relieving support of the thighs and the seat legs (tubes). For this reason, the second alternative represents an optimal solution, whereas the first alternative presented represents a low-cost delordation system.
- the central seat surface part 3b is mounted on a slide rail 19 to allow the desired displacement.
- a gas pressure spring 20 By a gas pressure spring 20, the seat surface part 3b is pressed in a position facing away from the first seat part 3a.
- an adjustable length webbing 21 By an adjustable length webbing 21, this position is limited adjustable.
- the webbing 21 is connected on the one hand to the construction part 6b of the seat / upright trainer 1 and on the other hand to the displaceable seat surface part 3b.
- the webbing 21 can be easily adjusted in length and thus allows a customized to the needs of the patient movement of the sliding seat part 3b.
- the time of displacement of the seat surface part 3b can be changed in addition.
- the detachment can be disabled by unhooking the strap 21 to use the seat / stander 1 only in its original functionality for another patient can. This is helpful, for example, when used in the physiotherapeutic treatment, if a patient is not yet able to achieve end-grade stretching and if the deletion should be used, for example, during a 50% erection.
- the gas spring 20 is provided. This ensures in particular that the patient of the seat / stance trainer 1 comes to sit in the original position again after his standing workout. Thus, an exact, by doctor and therapist individually required positioning as often repeatable.
- a displacement of the seat part 3b may alternatively be carried out by an electric motor or hydraulically. So that the seat surface parts 3a, 3b are sufficiently held, the construction part 6b is provided on which the seat surface parts 3a, 3b are supported, wherein preferably the central seat surface part 3a is mounted on a slide rail 19 which is directly connected to the construction part 6b or indirectly via further frame elements 25 is connected. In this case, there is the possibility that a slide rail 19 with integrated spindle drive is used as the electromotive seat adjustment, the spindle motor being arranged in the slide rail 19 below the seat surface 3.
- the seat surface 3 according to the invention is suitable for retrofitting in existing seat / floor trainer 1 or wheelchairs or can be provided directly at the initial installation.
- FIG. 2 shows that off FIG. 1 known seat / stander 1 in a vertical position, with a displacement of the seat 3 in a vertical position.
- the base frame 2 stands here on its rollers 4, 5 fixed on a substrate, wherein a structural part 6a is provided for fixing the knee braces 7, while a second structural part 6b is used to support the seat surface 3.
- a pivot axis 27 is formed, on which the backrest 14 is pivotally mounted.
- the backrest 14 can remain in a preset position of the inclination angle when erecting the seat surface 3, while the seat surface 3 is raised in the rear area.
- To the backrest 14 is laterally articulated about a pivot axis 18 laterally an armrest 10, which can also be manually adjusted in depth in addition.
- An armrest 10 is additionally provided with a therapy table 11, which can be pivoted laterally out of the region of the patient via a pivoting arm 13.
- the patient can sit in the sitting / standing coach 1 with no assistance or disability with the assistance of a therapist.
- FIG. 3 shows in an enlarged partial view of the seat 3, consisting of the seat surface part 3a and 3b.
- the direction of movement of the seat surface part 3b is additionally indicated by arrows 30, namely the central seat surface part 3b moves between the lateral seat surface parts 3c and 3d of the seat surface part 3a.
- the seat surface part 3a which is fixed on the construction part 6b via a rotation axis 25, is raised in the rear area and at a later time an additional displacement of the seat surface part 3b takes place in the frontward direction, ie away from the backrest 14.
- a Slide rail 19 can be seen, which allows the movement of the second seat surface part 3b relative to the first seat surface part 3a.
- the raising of the seat parts 3a, 3b is effected by a mechanism which both Weg Structureentei le 3a, 3b pivoted relative to the axis of rotation 25, wherein optionally delayed with the aid of a webbing 21, the displacement of the second seat surface part 3b is caused to the front.
- the webbing 21 is guided in this embodiment via a belt deflector 31, 32 to a Verstellschlitten 33, which can be determined latched along an adjustment rail 34 with degrees. Due to the change in length of the webbing 21, the end of the displacement of the seat 3b is set so that an individual adaptation to the patient can take place.
- a maximum displacement of the seat 3b is limited by a limit switch 35.
- the delamination can be adjusted before reaching the Aufrichtwinkels the seat according to the specified angle setting of 90 ° downwards.
- the limit switch 35 forcibly stops the erecting operation when the seat surface 3b has been pulled all the way forward by the webbing 21, that is, the dosing operation is completed at the pre-set erecting angle. This allows slow expansion of contractors or flexor pains, which can be dictated either by the user himself or by a third person.
- angle-synchronized deletion for example, children and persons with mental disabilities, protects against overstretching during standing exercise.
- a return of the seat 3b takes place here by a gas pressure spring 20, which can be seen between the seat parts 3a, 3b.
- a gas pressure spring 20 which can be seen between the seat parts 3a, 3b.
- FIG. 4 The principle of pelvic rotation is over FIG. 4 visible and indeed shows FIG. 4 a pictogram in which the movement of the seat 3 is again clarified.
- the pelvis 32 of a patient rests on the seat surface 3 and is normally blocked during pivoting of the seat 3, that is a rotation of the pelvis 32 is prevented, while in the inventive solution by a pivoting and longitudinal movement of the rear seat bottom part 3b in addition a rotational movement on the Pelvis 32 is exercised, with the clock hand when viewing the patient from the left side.
- This rotation is brought about by a movement of the rear seat part 3b after kandal and thereby prevents hyperiordosis.
- the seat surface 3 according to the invention can be used both in seat / upright trainers 1 or other therapeutic rehabilitation facilities and in particular wheelchairs with verticalization function.
- FIG. 5 shows in a perspective view of a wheelchair 40, which has a standard structure in principle.
- This structure includes two large wheels 41, 42 below a seat 43 and two small wheels 44 to ensure the mobility of the wheelchair.
- the seat 43 is followed by a backrest 45 which has lateral armrests 46, 47.
- additional handles 48 are provided so that the wheelchair 40 can optionally be pushed by a third person.
- a footrest 49 which can be adjusted via guide rods 50 in the respective position.
- the illustrated wheelchair 40 further has a verticalization function, that is, the seat and backrest can be raised, so that the seat can be converted into an approximately vertical position.
- the seat 43 used in this case is also divided into two and consists of a front fixed seat portion 43 a, which fixed side Seating surface parts 43c and 43d has.
- the second displaceable seat surface part 43b is located between the two lateral seat surface parts 43c and 43d, wherein the seat surface part 43a is pivotable in an embodiment according to the invention and the seat surface part 43b can be pivoted together with the seat surface part 43a, but additionally a displacement away from the backrest 45 in FIG Direction on seat portion 43 a can perform.
- the pelvis during erection of the wheelchair 40 is rotated supportive in the manner already described, so that the erection of the person sitting in the wheelchair is much easier.
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- Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
- Animal Behavior & Ethology (AREA)
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- Public Health (AREA)
- Veterinary Medicine (AREA)
- Nursing (AREA)
- Rehabilitation Tools (AREA)
Description
Die Erfindung betrifft eine Entlordosierungsvorrichtung für Benutzer eines Rehabilitationshilfsmittels, insbesondere zur Vertikalisierung eines Sitz-/Stehtrainers oder eines Rollstuhles, mit einer Sitzfläche und Abstützungshilfen für den Benutzer, wobei die Sitzfläche zur Vertikalisierung verschwenkbar gelagert ist.The invention relates to a delordosation device for users of a rehabilitation aid, in particular for the verticalization of a seat / upright trainer or a wheelchair, with a seat and support aids for the user, wherein the seat is pivotally mounted for verticalization.
Entlordosierungsvorrichtungen werden für verschiedene Zwecke benötigt, beispielsweise bei Sitz-/Stehtrainern oder Rollstühlen soweit eine Vertikalisierungsfunktion vorhanden ist. Hierunter wird ein System verstanden, welches einen Benutzer mit Bewegungseinschränkungen ermöglicht von einer sitzenden Position in eine stehende Position überführt zu werden. Typische Bewegungeinschränkungen von Benutzern eines solchen Sitz-/Stehtrainers oder eines Rollstuhls können ursächlich auf allen denkbaren Erkrankungs- oder Behinderungsformen beruhen. Dies sind beispielsweise Spastiken, Querschnittslähmungen, apallisches Syndrom, Schwächung oder Ausfall des Muskelapparates durch neurologisch bedingte Erkrankungen (MS; ALS; Hemiplegien) sowie Behinderungsbilder mit ausgeprägten Kontrakturen, welche auf eine erhebliche Verkürzung der Muskeln und Bänder zurückzuführen sind. Mit Hilfe eines Sitz-/Stehtrainers kann beispielsweise eine therapeutische Maßnahme durchgeführt werden. Zu diesem Zweck sind Sitz-/Stehtrainer aber auch Rollstühle bekannt, die eine Sitzfläche aufweisen, auf die sich der Benutzer setzen kann und zusätzlich durch geeignete Abstützungshilfen fixierbar ist. Durch ein Verschwenken der Sitzfläche wird hierbei erreicht, dass der Benutzer in eine stehende Position überführt werden kann, um durch therapeutische Maßnahmen zumindest teilweise die Bewegungseinschränkungen zu beseitigen oder diese zu therapieren.Acetator devices are needed for a variety of purposes, such as seat / floor trainers or wheelchairs where a verticalization function is present. This is understood to mean a system which allows a user with movement restrictions to be transferred from a sitting position to a standing position. Typical movement restrictions of users of such a seat / upright trainer or a wheelchair can be based on all conceivable disease or disability forms. These include, for example, spasticity, paraplegia, apallic syndrome, weakening or loss of the musculo-skeletal system due to neurological disorders (MS, hemiplegia), as well as disability symptoms of pronounced contractures due to significant shortening of muscles and ligaments. For example, a therapeutic measure can be carried out with the aid of a seat / upright trainer. For this purpose, seat / standing trainers but also wheelchairs are known which have a seat on which the user can sit and is additionally fixable by suitable support aids. By pivoting the seat is achieved in this case that the user can be transferred to a standing position in order to eliminate by therapeutic measures, at least partially the movement restrictions or to treat them.
Vortikalieierungsvorrichtungen sind bei Rollstühlen bekannt, beispielsweise aus dem europäischen Patent
Sitz-/Stehtrainer werden hierbei als therapeutische Maßnahmen in Kliniken und Therapieeinrichtungen eingesetzt, um die bewegungseingeschränkten Patienten zu motivieren, aktiv am Leben teilzunehmen und Folgeerkrankungen durch längeres Sitzen oder Liegen zu vermeiden. Im Wesentlichen dienen die Sitz-/Stehtrainer dazu den Patienten vor weiteren Schädigungen der Wirbelsäule zu schützen, während neurologische Patienten mit Hilfe des Sitz-/Stehtrainers ein selbständiges Stehen wieder erlernen können. Hierzu besteht die Möglichkeit mit Hilfe eines Sitz-/Stehtrainers nicht nur die Stehfunktionen zu erlernen, sondern darüber hinaus den gewonnenen Freiraum in ausreichender Form zu nutzen. Sitz-/Stehtrainer werden deshalb im therapeutischen Bereich in Krankenhäusern, im privaten Bereich zur Eigentherapie oder integrativen Bereich eingesetzt und dienen in der Regel nicht nur für einen Patienten, sondern können im Bedarfsfall immer wieder an verschiedene Patienten unterschiedlicher Körpergröße angepasst werden.Sitting / standing trainers are used here as therapeutic measures in clinics and therapy facilities to motivate patients with reduced mobility to actively participate in life and avoid secondary illnesses due to prolonged sitting or lying down. Essentially, the sit / stand trainers are designed to protect patients from further spinal damage, while neurological patients can reestablish autonomous standing using the sit / stand trainer. For this purpose, it is possible with the help of a seat / stance trainers not only to learn the standing functions, but also to use the gained space in sufficient form. Sitting / standing trainers are therefore in the therapeutic area used in hospitals, in the private sector for self-therapy or integrative area and usually serve not only for a patient, but can, if necessary, be adapted again and again to different patients of different body size.
Aus dem Stand der Technik sind Sitzflächen für Rollstühle und Sitz-/Stehtrainer mit einer verschwenkbaren Mechanik bekannt. Bei einer solchen Ausgestaltung wird das Becken aber nur nach vorne gedrückt. Das vorgekippte Becken bewirkt in der Folge beim Aufrichten eine Hyperlordosierung (starke S-förmige Krümmung, auch Hohlkreuz genannt) der Wirbelsäule. Eine Folgeerkrankung der Hyperlodose ist eine starke Kompression in den Facettengelenken der LWS mit resultierenden Rückenschmerzen. Langfristig können Hypermobilitäten und Instabilitäten in diesen Rückengelenken mit eventuellen Nerveneinengungen/- einklemmungen entstehen. Oberstes Ziel einer Vertikalisierung muss demzufolge eine physologisch günstige Wirbelunterstützung sein.Seating surfaces for wheelchairs and seat / floor trainers with a pivotable mechanism are known from the prior art. In such an embodiment, the pelvis is pressed but only forward. As a result, the pre-tilted pelvis causes a hyperlordosis (strong S-shaped curvature, also known as a hollow back) of the spine during erection. A consequence of the hyperlodose is a strong compression in the facet joints of the lumbar spine with resulting back pain. In the long term, hypermobility and instability in these back joints can result in possible nerve restriction / entrapment. The ultimate goal of a verticalization must therefore be a physically favorable vortex support.
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Der vorliegenden Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, eine weiterentwickelte Entlordosierungsvorrichtung zur Verfügung zu stellen, die es den Benutzern ermöglicht ohne nachteilige Folgen des Bewegungsapparates eine Vertikalisierung vorzunehmen.It is an object of the present invention to provide a further developed delordosation device which enables the users to carry out a verticalization without adverse consequences of the musculoskeletal system.
Erfindungsgemäß ist zur Lösung der Aufgabe vorgesehen, dass zur Vertikalisierung zunächst eine teilweise Verschwenkung der Sitzfläche erfolgt, bevor eine Verschiebung wenigstens eines Teils der Sitzfläche gegenüber der ursprünglichen Position von der Rückenlehne ausgehend nach vorne erfolgt. Weitere vorteilhafte Ausgestaltungen der Erfindung ergeben sich aus den Unteransprüchen.According to the invention is provided for solving the problem that for vertical first partial pivoting of the seat takes place before a shift of at least a portion of the seat relative to the original position of the backrest is carried out to the front. Further advantageous embodiments of the invention will become apparent from the dependent claims.
Das erfindungsgemäße Entlordosierungsystem arbeitet mit einer zusätzlichen, direkt auf die verkürzte Muskulatur wirkenden Bewegung, einer Beckenrotation. Die direkte Folge einer Beckenrotation ist eine Aufrichtung des Beckens durch eine das Becken drehende Kraft und bewirkt eine sofortige Entlordosierung (Streckung) der Wirbelsäule und damit die Entlastung der Bandscheiben. Bisher konnten diese Effekte ausschließlich im Rahmen einer manuellen Therapie, welche das Stehtraining im Sitz-/Stehtrainer physiotherapeutisch begleitet, durchgeführt werden. Das erfindungsgemäße entlordosierende Sitzsystem simuliert den therapeutischen Bewegungsablauf durch das Verschieben der Sitzfläche während der Vertikalisierung. Der in einer Sitzpolsterung aufgebaute Dehnungsdruck ermöglicht es hierbei, das rückwärtige Becken über die zentrale Sitzfläche nach unten zu ziehen. Die eingeleitete Kraft erzielt dann über die Hüftgelenke das Aufrichten des Beckens mit einer erheblich verbesserten Dehnungswirkung auf die Muskulatur der unteren Extremitäten. Das Becken wird in einer Rotationsbewegung aufgerichtet.The delordation system according to the invention works with an additional movement acting directly on the shortened musculature, a pelvic rotation. The direct result of a pelvic rotation is an erection of the pelvis by a pelvis rotating force and causes an immediate deletion (Extension) of the spine and thus the discharge of the intervertebral discs. Until now, these effects could only be carried out in the context of a manual therapy, which accompanies the standing training in the sitting / standing coach physiotherapeutically. The detachable seating system according to the invention simulates the therapeutic movement sequence by displacing the seat during verticalization. The expansion pressure built up in a seat upholstery makes it possible here to pull the rear basin downwards over the central seat surface. The introduced force then achieves the erection of the pelvis via the hip joints with a significantly improved stretching effect on the muscles of the lower extremities. The pelvis is erected in a rotational movement.
In einer ersten Ausführungsvariante ist hierbei vorgesehen, dass die Sitzfläche einteilig ausgebildet und die gesamte Sitzfläche zusätzlich verschiebbar gelagert ist. Die Sitzfläche kann somit mit Einleitung der Vertikalisierung hinten angehoben werden, um die gewünschte Stehposition des Patienten zu erreichen. Durch eine verschiebbare Lagerung, welche beispielsweise manuell aber ebenso elektromotorisch unterstützt ausgeführt werden kann, wird auf das Becken eine Rotationsbewegung ausgeübt, die eine sofortige Entlordosierung (Streckung) der Wirbelsäule ermöglicht. Durch die Verschwenkung und Verschiebung der Sitzfläche wird bei zunehmender Aufrichtung dem Becken die Rotationsbewegung somit kandal aufgezwungen. Hierdurch wird die Vertlkalisierung für den Patienten erleichtert und führt durch die Rotationsbewegung des Beckens nicht zu einer Hyperlordose. Dieser besondere Vorteil wird bereits durch eine erste einfache Ausführungsform mit einer einteiligen Sitzfläche erreicht.In a first embodiment, it is provided that the seat is integrally formed and the entire seat is additionally slidably mounted. The seat can thus be raised with initiation of verticalization behind to achieve the desired standing position of the patient. By a displaceable storage, which can be performed, for example, manually but also supported by an electric motor, a rotational movement is exerted on the pelvis, which allows immediate delignification (extension) of the spine. Due to the pivoting and displacement of the seat surface of the pelvis, the rotational movement is thus forced kandal with increasing erection. As a result, the Vertlkalisierung is facilitated for the patient and does not cause by the rotational movement of the pelvis to a hyperlordosis. This particular advantage is already achieved by a first simple embodiment with a one-piece seat.
In besonderer Ausgestaltung der Erfindung ist vorgesehen, dass die Sitzfläche zumindest zweigeteilt ausgebildet ist und ein erstes Sitzflächenteil verschwenkbar gelagert ist, während ein zweites Sitzflächenteil zusammen mit dem ersten Sitzflächenteil verschwenkt und gegenüber diesem verschiebbar gelagert ist.In a particular embodiment of the invention it is provided that the seat is formed at least two parts and a first seat part is pivotally mounted, while a second seat part is pivoted together with the first seat part and slidably mounted relative thereto.
Durch die zweigeteilte Sitzfläche mit einem ersten Sitzflächenteil, welches verschwenkbar ist und einem zweiten Sitzflächenteil, welches verschwenkbar und verschiebbar gelagert ist, besteht die Möglichkeit eine ausreichende Abstützung zu gewährleisten und gleichzeitig durch eine erzwungene Beckenrotation das Erreichen einer Vertikalisierung durch die Sitzfläche zu unterstützen und eine Entlordosierung (Streckung) der Wirbelsäule und damit die Entlastung der Bandscheiben zu erreichen. Hierdurch wird dem Benutzer beziehungsweise Patienten das Aufstehen in unterstützter Form durch beispielsweise einen Sitz-/Stehtrainer oder einen Rollstuhl mit Vertikalisierungsfunktion erleichtert. Beispielsweise bei starker muskulärer Spannung (Beugespastiken) oder Verkürzungen des Muskelapparates, insbesondere in den unteren Extremitäten, oder eine Fehlstellung des Beckens nach vorne, ist die erfindungsgemäße Sitzfläche beim Aufrichten äußerst hilfreich.Due to the two-part seat with a first seat part, which is pivotable and a second seat part, which is mounted pivotably and slidably, it is possible to ensure sufficient support and at the same time by a forced pelvic rotation to achieve verticalization through the seat and a Entlordosierung (Extension) of the spine and thus to achieve the relief of the intervertebral discs. As a result, the user or patient getting up in assisted form is facilitated by, for example, a sitting / standing coach or a wheelchair with verticalization function. For example, in strong muscular tension (flexor pains) or shortening of the muscular system, especially in the lower extremities, or a malposition of the pelvis forward, the seat according to the invention is extremely helpful when erecting.
Um eine Vertikalisierung durchzuführen ist hierbei vorgesehen, dass die Sitzfläche von einer horizontalen Position in eine annähernd vertikale Position überführbar ist, sodass für das Becken des Benutzers beziehungsweise Patienten während der Bewegung eine definierte Sitztiefe vorliegt und während der Bewegung unterstützt wird.In order to carry out a verticalization, it is provided here that the seat surface can be moved from a horizontal position into an approximately vertical position so that a defined seat depth is present for the user's or patient's pelvis during the movement and supported during the movement.
Aus diesem Grund ist es besonders vorteilhaft, wenn die Sitzfläche zweigeteilt ausgeführt ist, wobei die Verschwenkung und Verschiebung eines Teils der Sitzfläche synchronisiert oder vorzugsweise die Verschiebung verzögert erfolgen kann. Durch die synchronisierte Bewegung wird hierbei sichergestellt, dass die gewünschte Beckenrotation zu einem bestimmten Zeitpunkt eintritt, wobei zunächst eine Verschwenkung erfolgt, bis die Verschiebung des zweiten Sitztlächenteils die Einleitung der Beckenrotation bewirkt. Eine synchronisierte Verschwenkung und Verschiebung kann hierbei ebenfalls zeitlich aufeinander abgestimmt werden oder die Verschiebung mit unterschiedlichen zeitversetzten Geschwindigkeiten erfolgen.For this reason, it is particularly advantageous if the seat is made in two parts, wherein the pivoting and displacement of a part of the seat synchronized or preferably the displacement can be delayed. By the synchronized movement is hereby ensured that the desired pelvic rotation occurs at a certain time, initially pivoting takes place until the displacement of the second Sitztlächenteils causes the initiation of the pelvic rotation. Synchronized pivoting and shifting can likewise be coordinated with one another in terms of time or the shift can take place at different time-offset speeds.
In einer Ausführungsvariante ist vorgesehen, dass die Sitzfläche zumindest zweigeteilt ausgeführt ist, wobei eine Trennungslinie quer zur Sitzposition verlaufen kann. Somit besteht die Sitzfläche aus einer vorderen Teilsitzfläche und einer hinteren Teilsitzfläche, wobei die hintere Teilsitzfläche gegenüber der vorderen Teilsitzfläche verschiebbar gelagert ist. Somit werden die erfindungsgemäßen Vorteile mit einer derartigen Ausführung erreicht, wobei die Bewegung der hinteren Teilsichtfläche entweder manuell oder gegebenenfalls über einen Antrieb erfolgen kann. Eine manuelle Verschiebung ist beispielsweise bei der Nutzung bei einer physiotherapeutischen Behandlung hilfreich, wenn bei einem Patienten noch keine endgradige Streckung möglich ist und die Entlordosierung beispielsweise bei einer 50% Aufrichtung genutzt werden soll.In one embodiment, it is provided that the seat is designed at least two parts, wherein a dividing line can extend transversely to the sitting position. Thus, the seat consists of a front part seat surface and a rear part seat surface, wherein the rear part seat surface is slidably mounted relative to the front part seat surface. Thus, the advantages of the invention are achieved with such an embodiment, wherein the movement of the rear partial view area can be done either manually or optionally via a drive. A manual shift, for example, when used in a physiotherapeutic treatment helpful when a patient is still no endgrade stretching is possible and the Entlordosierung example to be used in a 50% erection.
In einer besonderen Ausführungsvariante ist vorgesehen, dass das erste Sitzflächenteil U-förmig ausgebildet ist und einen vorderen Sitzbereich zur Oberschenkelführung und zwei seitliche Sitzflächen zur Stabilisierung der Sitzposition aufweist und das zweite Sitzflächenteil als zentraler Sitzbereich ausgebildet ist, welcher zwischen den beiden seitlichen Sitzflächen des ersten Sitzflächenteils verschiebbar gelagert ist.In a particular embodiment, it is provided that the first seat surface part is U-shaped and has a front seating area for thigh guidance and two lateral seating surfaces for stabilizing the seating position and the second seat surface portion is formed as a central seating area, which between the two lateral seating surfaces of the first seat portion is slidably mounted.
Durch die Ausbildung eines ersten Sitzflächenteils in einer beispielsweise U-förmigen Form wird eine Stabilisierung der Sitzposition erreicht, während durch das zweite verschiebbare Sitzflächenteil die gewünschte Beckenrotation bewirkt wird. Die U-förmige Umschließung des inneren zentralen Sitzflächenteils ist hierbei grundsätzlich nicht schiebebeweglich angeordnet, um in der Sitzposition die richtige Einstellung der Sitztiefe mit einer flächigen, druckentlastenden Unterstützung der Oberschenkel und der Sitzbeine (Tuben) zu gewährleisten. Eine gute Sitzposition ist wichtig, weil der Benutzer des Sitz-/Stehtrainers nur so sein Stehtraining mit Ruhephasen unterbrechen kann. Beispielsweise wird bei einem Sitz-/Stehtrainer die Sitzposition wesentlich öfter als die Stehposition genutzt werden. Durch die vorgenannte Ausführungsvariante wird beispielsweise eine optimale Druckverteilung im Bereich des zentralen Sitzflächenteils erzielt und gleichzeitig eine Beckenrotation während der Vertikalisierung bewirkt.By forming a first seat part in an example U-shaped form a stabilization of the seating position is achieved, while the desired movement of the pelvis is effected by the second sliding seat part. The U-shaped enclosure of the inner central seat part is in this case basically not arranged slidingly to ensure the correct position of the seat depth with a flat, pressure-relieving support of the thighs and the seat legs (tubes) in the sitting position. A good seating position is important because the user of the sit / stand trainer can only interrupt his standing workout with rest periods. For example, in a sitting / standing coach, the seating position will be much more often used than the standing position. By the aforementioned embodiment, for example Achieves an optimal pressure distribution in the region of the central seat part and at the same time causes a pelvic rotation during the verticalization.
Hierzu ist vorgesehen, dass das zweite Sitzflächenteil gegenüber dem ersten Sitzflächenteil eine Relativbewegung von 2 bis 12, vorzugsweise 4 bis 9 cm ausführt. Diese Relativbewegung zwischen den beiden Sitzflächenteilen reicht hierbei aus, um die gewünschte Beckenrotation beim Aufrichten zu bewirken. Zur Vermeidung von Quetschungen verbleibt zumindest ein kleiner Spalt von 2,5 cm zwischen den Sitzflächenteilen bei der Verschiebung.For this purpose, it is provided that the second seat surface part relative to the first seat surface part performs a relative movement of 2 to 12, preferably 4 to 9 cm. This relative movement between the two seat parts is sufficient to cause the desired pelvic rotation during erection. To avoid bruising, at least a small gap of 2.5 cm remains between the seat parts during the displacement.
Um eine ausreichende Stabilität der Sitzfläche zu gewährleisten ist diese über Rahmenelemente oder Konstruktionsteile des Sitz-/Stehtrainers oder beispielsweise eines Rollstuhles abgestützt, wobei, das verschiebbare Sitzflächenteil auf einer Gleitschiene gelagert ist, welche an einem Rahmenelement oder Konstruktionsteil befestigt ist. Die Gleitschiene ist hierbei extrem flach ausgebildet und befindet sich unterhalb der Sitzfläche, wobei durch eine entsprechende Stabilität der Gleitschiene ein Verkanten oder Verbiegen bei entsprechender Belastung ausgeschlossen werden kann. Das verschiebbare Sitzflächenteil kann hierbei manuell, elektromotorisch über beispielsweise einen Spindelantrieb oder einen hydraulischen Antrieb in der Gleitschiene bewegbar gelagert sein. Eine manuelle Verstellung des verschiebbaren Sitzflächenteils stellt die einfachste Ausführungsform dar, wobei durch einen Therapeuten beim Aufrichten des Patienten, dass heißt der Vertikalisierung, das verschiebbare Sitzflächenteil manuell bewegt werden kann. Um die Bewegung des verschiebbaren Sitzflächenteils für den Patienten bei der Eigentherapie zu erleichtern, kann ein elektromotorischer Antrieb, beispielsweise ein Spindelantrieb, oder ein hydraulischer Antrieb vorgesehen sein, welcher entweder über eine manuelle Handsteuerung oder über eine Steuerungseinrichtung die Verschiebung des hinteren Sitzflächenteils vornimmt. Durch einen Spindelantrieb oder hydraulischen Antrieb ist hierbei gleichzeitig sichergestellt, dass die gewünschte Position des verschiebbaren Sitzflächenteils millimetergenau eingestellt werden kann. Hierbei ist es im Weiteren möglich, dass mit Einleiten der Vertikalisierungsfunktion des Sitz-/Stehtrainers oder des Rollstuhls das hintere verschiebbare Sitzflächenteil entweder verzögert oder gegebenenfalls synchronisiert mit dem Verschwenken des vorderen Sitzflächenteils die erforderliche Bewegung zur Beckenrotation ausführt.In order to ensure sufficient stability of the seat this is supported on frame members or structural parts of the seat / stander or for example a wheelchair, wherein, the sliding seat part is mounted on a slide, which is fixed to a frame member or structural part. The slide is in this case made extremely flat and is located below the seat, which can be excluded by appropriate stability of the slide tilting or bending under appropriate load. The sliding seat part can in this case be mounted manually, electromotively via, for example, a spindle drive or a hydraulic drive in the slide rail. A manual adjustment of the sliding seat part is the simplest embodiment, wherein by a therapist when erecting the patient, that is, the verticalization, the sliding seat part can be moved manually. In order to facilitate the movement of the sliding seat portion for the patient in the self-therapy, an electric motor drive, such as a spindle drive, or a hydraulic drive may be provided, which performs the displacement of the rear seat part either via a manual hand control or via a control device. By a spindle drive or hydraulic drive this is simultaneously ensured that the desired Position of the sliding seat part can be adjusted with millimeter precision. In this case, it is further possible that when initiating the verticalization function of the seat / upright trainer or the wheelchair, the rear sliding seat part either delayed or optionally synchronized with the pivoting of the front seat part performs the required movement for pelvic rotation.
Alternativ besteht die Möglichkeit, dass das verschiebbare Sitzflächenteil durch eine Gasdruckfeder, welche am Rahmenelement oder Konstruktionsteil abgestützt ist, in eine gegenüber dem nicht verschiebbaren Sitzflächenteil entfernte Position gedrückt wird. Dass heißt die Gasdruckfeder würde das verschiebbare Sitzflächenteil immer in Richtung der Rückenlehne fixiert halten, um jedoch die erforderliche Verschiebebewegung auszuführen ist im Weiteren ein Gurtband vorgesehen, welches am Rahmenelement oder Konstruktionsteil einerseits und am verschiebbaren Sitzflächeteil andererseits festlegbar ist. Das Gurtband dient dazu das verschiebbare Sitzflächenteil gegen die Kraft der Gasdruckfeder in Richtung auf das vordere Sitzflächenteil zu ziehen. Durch die Länge des Gurtbandes und der einsetzenden Vertikalisierung, dass heißt Verschwenkung der gesamten Sitzfläche, wird aufgrund der verwendeten Mechanik eine Bewegung der Sitzfläche bewirkt, wobei das Gurtband das verschiebbare Sitzflächenteil nach vorne in Richtung des feststehenden Sitzflächenteils zieht. Hierzu besteht alternativ die Möglichkeit, dass das verschiebbare Sitzflächenteil eine Rollenführung aufweist, welche entlang einer Kurvenbahn bei einer Vertikalisierung der Sitzfläche gegen die Kraft der Gasdruckfeder in Richtung des nicht verschiebbaren Sitzflächenteils gedrückt wird. Mit Hilfe der Rollenführung und Kurvenbahn wird eine ebenfalls bogenförmige Bewegung der Sitzfläche erzielt, die wiederum dazu führt, dass sich das hintere verschiebbare Sitzflächenteil in Richtung auf das vordere feststehende Sitzflächenteil gegen die Kraft der Gasdruckfeder bewegt.Alternatively, there is the possibility that the sliding seat part is pressed by a gas spring, which is supported on the frame member or structural part, in a relation to the non-displaceable seat surface part remote position. That is, the gas spring would keep the sliding seat part always fixed in the direction of the backrest, however, to carry out the required sliding movement is further provided a webbing, which on the other hand on the frame member or structural part and the sliding seat part on the other hand can be fixed. The webbing serves to pull the slidable seat portion against the force of the gas spring toward the front seat portion. Due to the length of the webbing and the onset of verticalization, that is pivoting the entire seat, a movement of the seat is effected due to the mechanism used, the webbing pulls the sliding seat part forward toward the fixed seat part. For this purpose, alternatively, there is the possibility that the sliding seat part has a roller guide, which is pressed along a curved path in a verticalization of the seat against the force of the gas spring in the direction of the non-displaceable seat surface part. With the help of the roller guide and curved track a likewise arcuate movement of the seat surface is achieved, which in turn causes the rear sliding seat part moves toward the front fixed seat part against the force of the gas spring.
Soweit ein Gurtband zum Verschieben des hinteren Sitzflächenteils verwendet wird, kann über eine Umlenkung des Gurtbandes oder eine Verkürzung des Gurtbandes der Zeitpunkt der Verschiebung des hinteren Sitzflächenteils eingestellt werden, wobei speziell die Möglichkeit besteht, dass durch Lösen des Gurtbandes das verschiebbare Sitzflächenteil in der hinteren Position verbleibt und somit die Entlordosierung deaktivierbar ist. Bei der Rückkehr aus der Stehposition in die Sitzposition sorgt hierbei die Gasdruckfeder für eine Rückführung des verschiebbaren Sitzflächenteils in seine Ausgangsposition. Somit wird sichergestellt, dass der Benutzer des Sitz-/Stehtrainers nach seinem Stehtraining wieder in der Position sitzt, in der er ursprünglich sein Stehtraining begonnen hat. Somit ist eine exakte, von Arzt und Therapeut individuell geforderte Positionierung beliebig oft wiederholbar.As far as a webbing is used to move the rear seat part, can be adjusted via a deflection of the webbing or a shortening of the strap, the timing of displacement of the rear seat part, in particular the possibility exists that by loosening the strap, the sliding seat part in the rear position remains and thus the Entlordosierung can be deactivated. When returning from the standing position in the sitting position, this ensures the gas spring for a return of the sliding seat part to its original position. This ensures that the user of the seat / stance trainer sits back in the position in which he originally started his stand-up training after his stand-up training. Thus, an exact, individually required by the doctor and therapist positioning as often as is repeatable.
Die vorliegende Erfindung eignet sich für eine nachträgliche Montage in bereits vorhandene Sitz-/Stehtrainer oder Rollstühle. Normalerweise besteht die Sitzfläche aus einer festen Sitzplatte, die in den Sitz-/Stehtrainer oder Rollstuhl integriert ist. Die erfindungsgemäße Entlordosierungsvorrichtung wird anstelle der vorhandenen festen Sitzplatte nachträglich integriert oder kann direkt bei einem Neubau eines Sitz-/Stehtrainers oder Rollstuhles vorgesehen werden.The present invention is suitable for retrofitting into existing seat / floor trainers or wheelchairs. Normally, the seat consists of a fixed seat plate, which is integrated in the seat / upright trainer or wheelchair. The Entlordosierungsvorrichtung invention is subsequently integrated instead of the existing fixed seat plate or can be provided directly in a new construction of a seat / stance trainer or wheelchair.
Die beschriebenen Ausführungsvarianten der Erfindung ermöglichen hierbei sowohl die Nutzung von manuell als auch hydraulisch oder elektromechanisch betriebenen Vertikalisierungssystemen. Insbesondere ist eine Ausführungsvariante denkbar, die das Verschieben der Sitzfläche elektromotorisch oder hydraulisch vom Benutzer selber vorsieht oder in Abhängigkeit vom Vertikalisierungswinkel auf seine Bedürfnisse abgestimmt werden kann.The embodiments of the invention described here allow both the use of manually and hydraulically or electromechanically operated verticalization systems. In particular, a variant is conceivable that the displacement of the seat by electric motor or hydraulically provided by the user himself or can be adjusted depending on the vertical angle to his needs.
Der grundsätzliche Aufbau eines typischen Sitz-Stehtrainers besteht aus einer Kopfstütze, einer Rückenlehne, einer Bauch/Brustpelotte, einer Armlehne und der Sitzfläche sowie einer Unterschenkelpelotte und einer Fußstütze. Damit der Benutzer die sitzende Position einnehmen kann, sind hierbei vorzugsweise die Bauch- und Brustpelotte sowie die Unterschenkelpelotte als auch die Armlehnen verschwenkbar ausgebildet. Nach Erreichen der Sitzposition besteht die Möglichkeit Bauchpelotte, Brustpelotte und die Unterschenkelpelotte an die Größe des Benutzers anzupassen. Zu den therapeutischen Übungen wird hierbei der Patient von einer sitzenden Position in eine stehende Position überführt, wobei erfindungsgemäß durch eine Beckenrotation dieser Vorgang für den Patienten erleichtert beziehungsweise erst ermöglicht wird. Zu diesem Zweck ist bei der erfindungsgemäßen Entlordosierungsvorrichtung die Sitzfläche verschwenkbar und teilweise verschiebbar ausgebildet, damit das Becken des Benutzers eine Beckenrotation ausführen kann.The basic structure of a typical sit-stand trainer consists of a headrest, a backrest, a stomach / Brustpelotte, an armrest and the seat and a Unterschenkelpelotte and a footrest. So that the user can take the sitting position, in this case are preferably the Abdominal and Brustpelotte and the lower leg support and the armrests designed to be pivotable. After reaching the sitting position, it is possible to adapt the abdominal pad, chest pad and lower leg pad to the size of the user. For the therapeutic exercises, the patient is transferred from a sitting position into a standing position, whereby, according to the invention, this process is facilitated or only made possible for the patient by a pelvic rotation. For this purpose, the seat is pivotally and partially displaceable formed in the Entlordosierungsvorrichtung invention, so that the pelvis of the user can perform a pelvic rotation.
Die Erfindung wird im Weiteren anhand der Figuren nochmals erläutert.The invention will be explained again with reference to the figures.
Es zeigt
- Fig. 1
- in einer perspektivischen Seitenansicht einen Sitz-/Stehtrainer mit einer horizontal ausgerichteten Sitzfläche,
- Fig. 2
- in einer perspektivischen Seitenansicht den aus
Figur 1 bekannten Sitz-/Stehtrainer mit einer vertikalen Ausrichtung der Sitzfläche, - Fig. 3
- in einer Ausschnittvergrößerung die Sitzfläche des Sitz-/Stehtrainers,
- Fig. 4
- ein Piktogramm zur Erläuterung der Drehbewegung des Beckens und
- Fig. 5
- in einer perspektivischen Ansicht einen Rollstuhl mit einer erfindungsgemäßen Sitzfläche.
- Fig. 1
- in a perspective side view of a sitting / standing coach with a horizontally oriented seat,
- Fig. 2
- in a perspective side view of the
FIG. 1 known seat / floor trainer with a vertical orientation of the seat, - Fig. 3
- in a cut-out enlargement, the seat of the seat / upright trainer,
- Fig. 4
- a pictogram explaining the rotation of the pelvis and
- Fig. 5
- in a perspective view of a wheelchair with a seat surface according to the invention.
Die Sitzfläche 3 wird durch Armlehnen 10 und einen Therapietisch 11 sowie eine Kopfstütze 12 funktionell unterstützt. Der Therapietisch 11 ist hierbei sowohl seitlich als auch nach hinten über entsprechende Lager über einen Schwenkarm 13 und eine gemeinsame Schwenkachse 18 der Armlehnen 10 verschwenkbar ausgebildet. Eine einzelne Armlehne 10 kann ebenfalls für die Verlagerung eines Patienten nach hinten über die Schwenkachse 18 verschwenkt werden.The
Die Sitzfläche 3 ist wesentlicher Bestandteil der Vertikalisierungsfunktion des Sitz-/Stehtrainers 1, und zwar dadurch, dass die gesamte Sitzfläche 3 vertikal ausgerichtet werden kann, um somit den Patienten von einer sitzenden in eine stehende Position zu verlagern. Im unteren Bereich wird hierbei der Patient durch die Kniestützen 7 und Fußauflagen 15 gehalten, während eine Unterstützung des Beckens durch die Sitzfläche 3 erfolgt, welche in eine nahezu vertikale Position verschwenkbar ausgebildet ist. Durch eine Rückenlehne 14 wird der Patient zusätzlich fixiert, wobei zusätzlich durch eine Brust- und Bauchpelotte 23 eine Fixierung des Patienten möglich ist.The
In einer einfachen Ausführungsform kann die Sitzfläche 3 einteilig gestaltet sein, wobei die gesamte Sitzfläche verschiebbar gelagert ist, vorzugsweise durch eine Gleitschiene. Durch die Verschwenkung und Verschiebung der Sitzfläche 3 wird bei zunehmender Aufrichtung dem Becken die Rotationsbewegung kandal aufgezwungen, wodurch die Vertikalisierung für den Patienten erleichtert wird und somit durch die Bewegung der Sitzfläche 3 die Rotationsbewegung des Beckens nicht zu einer unerwünschten Hyperlodose führt. Dieser besondere Vorteil wird bereits durch eine erste einfache Ausführungsform mit einer einteiligen Sitzfläche 3 erreicht.In a simple embodiment, the
In
Das erste Sitzflächenteil 3a ist hierbei zur Unterschenkelführung U-förmig ausgebildet, wobei zwei seitliche feststehende Sitzbereiche 3c, 3d zur Stabilisierung der Sitzposition ausgebildet sind. Durch die seitlichen Sitzbereiche 3c, 3d und die feststehende Sitzfläche 3a wird eine optimale Durchblutung in Sitzposition der Oberschenkel erreicht. Das zweite Sitzflächenteil 3b ist hingegen als zentraler Sitzbereich ausgebildet, welcher zwischen den beiden seitlichen Sitzbereichen 3c, 3d des ersten Sitzflächenteils 3a verschiebbar gelagert ist. Hierdurch wird eine optimale Druckverteilung im Bereich des zentralen Sitzflächenteils 3b erzielt, wobei das zweite Sitzflächenteil 3b gegenüber dem ersten Sitzflächenteil 3a eine Relativbewegung von 2 bis 12 cm, vorzugsweise 4 bis 9 cm, ausführt. Diese geringe Relativbewegung reicht bereits zwischen den beiden Sitzflächenteilen 3a, 3b aus, um die gewünschte Beckenrotation beim Aufrichten zu bewirken. Zur Vermeidung von Quetschungen verbleibt zumindest ein kleiner Spalt 9 zwischen den Sitzflächenteilen 3a, 3b.In this case, the first
Durch das zweite verschiebbare Sitzflächenteil 3b wird bei der neuartigen Konstruktion die gewünschte Beckenrotation ausgelöst. Die U-förmige Umschließung des inneren zentralen Sitzflächenteils 3b ist hierbei nicht schiebebeweglich angeordnet, um in der Sitzposition die richtige Einstellung der Sitztiefe mit einer flächigen, druckentlastenden Unterstützung der Oberschenkel und der Sitzbeine (Tuben) zu gewährleisten. Aus diesem Grunde stellt die zweite Alternative eine optimale Lösung dar, während hingegen die erste aufgezeigte Alternative ein preiswertes Entlordosierungssystem darstellt.By the second sliding
Das zentrale Sitzflächenteil 3b ist auf einer Gleitschiene 19 gelagert, um die gewünschte Verschiebung zu ermöglichen. Durch eine Gasdruckfeder 20 wird das Sitztlächenteils 3b in eine vom ersten Sitzflächenteil 3a abgewandte Position gedrückt. Durch ein längenverstellbares Gurtband 21 wird diese Position einstellbar begrenzt. Das Gurtband 21 ist einerseits mit dem Konstruktionsteil 6b des Sitz-/Stehtrainers 1 und andererseits mit dem verschiebbaren Sitzflächenteil 3b verbunden. Somit wird während der Vertikalisierung das verschiebbare Sitzflächenteil 3b durch das Gurtband 21 aufgrund der Bewegung der Sitzfläche durch die verwendete Mechanik nach vorne in Richtung auf das erste Sitzflächenteil 3a gezogen, wodurch die Beckenrotation eingeleitet wird. Das Gurtband 21 kann leicht in der Länge verstellt werden und ermöglicht somit eine an die Bedürfnisse des Patienten angepasste Bewegung des verschiebbaren Sitzflächenteils 3b. Durch eine Umlenkung des Gurtbandes 21 nach dem Flaschenzugprinzip kann zusätzlich der Zeitpunkt der Verschiebung des Sitzflächenteils 3b verändert werden. Soweit eine Entlordosierung für den Patienten nicht gewünscht wird, kann durch Aushängen des Gurtbandes 21 die Entlordosierung deaktiviert werden, um den Sitz-/Stehtrainer 1 ausschließlich in seiner ursprünglichen Funktionalität für einen anderen Patienten verwenden zu können. Dies ist beispielsweise bei der Nutzung in der physiotherapeutischen Behandlung hilfreich, wenn bei einem Patienten noch keine endgradige Streckung möglich ist und die Entlordosierung beispielsweise bei einer 50%-Aufrichtung genutzt werden soll.The central
Um eine Rückführung des Sitzflächenteils 3b in seine Ausgangsposition zu erreichen ist die Gasdruckfeder 20 vorgesehen. Hierdurch wird insbesondere sichergestellt, dass der Patient des Sitz-/Stehtrainers 1 nach seinem Stehtraining wieder in der ursprünglichen Position zu sitzen kommt. Somit ist eine exakte, von Arzt und Therapeuten individuell geforderte Positionierung beliebig oft wiederholbar.In order to achieve a return of the
Eine Verschiebung des Sitzflächenteils 3b kann alternativ elektromotorisch oder hydraulisch erfolgen. Damit die Sitzflächenteile 3a, 3b ausreichend gehalten werden, ist das Konstruktionsteil 6b vorgesehen, auf dem sich die Sitzflächenteile 3a, 3b abstützen, wobei vorzugsweise das zentrale Sitzflächenteil 3a auf einer Gleitschiene 19 gelagert ist, welche unmittelbar mit dem Konstruktionsteil 6b oder mittelbar über weitere Rahmenelemente 25 verbunden ist. Hierbei besteht die Möglichkeit, dass als elektromotorische Sitzverstellung eine Gleitschiene 19 mit integriertem Spindelantrieb verwendet wird, wobei der Spindelmotor in der Gleitschiene 19 unterhalb der Sitzfläche 3 angeordnet ist. Die erfindungsgemäße Sitzfläche 3 ist hierbei für eine nachträgliche Montage in bereits vorhandene Sitz-/Stehtrainer 1 oder Rollstühle geeignet oder kann unmittelbar bei der Erstmontage vorgesehen werden.A displacement of the
Durch die Längenänderung des Gurtbandes 21 mit Hilfe des Verstellschlittens 33 kann die Entlordosierung vor Erreichen des Aufrichtwinkels der Sitzfläche gemäß der angegebenen Winkeleinstellung von 90° an abwärts eingestellt werden. Der Endschalter 35 stoppt den Aufrichtvorgang zwangsweise, wenn die Sitzfläche 3b durch das Gurtband 21 ganz nach vorne gezogen worden ist, also der Entlordosierungsvorgang bei dem vorher eingestellten Aufrichtwinkel abgeschlossen ist. Dies ermöglicht eine langsame Aufdehnung von Kontraktoren oder Beugespastiken, die entweder vom Nutzer selber oder durch eine dritte Person vorgegeben werden kann. Gleichzeitig schützt die winkelsynchronisierte Entlordosierung, zum Beispiel Kinder und Personen mit geistigen Einschränkungen, vor einer Überdehnung während des Stehtrainings. Eine Rückführung der Sitzfläche 3b erfolgt hierbei durch eine Gasdruckfeder 20, welche zwischen den Sitzflächenteilen 3a, 3b zu erkennen ist. Alternativ besteht die Möglichkeit das zweite Sitzflächenteil 3b durch eine Gleitschiene mit Spindelmotor in Richtung auf das erste Sitzflächenteil 3a zu bewegen, um die gewünschte Beckenrotation bei der Vertikalisierung eines Patienten zu bewirken.Due to the change in length of the
Das Prinzip der Beckenrotation ist aus
Die erfindungsgemäße Sitzfläche 3 ist hierbei sowohl bei Sitz-/Stehtrainern 1 oder anderen therapeutischen Rehabilitationseinrichtungen und insbesondere Rollstühlen mit Vertikallsierungsfunktion einsetzbar.The
Die hierbei verwendete Sitzfläche 43 ist ebenfalls zweigeteilt und besteht aus einem vorderen feststehenden Sitzflächenteil 43a, welches seitliche feststehende Sitzflächenteile 43c und 43d aufweist. Zwischen den beiden seitlichen Sitzflächenteilen 43c und 43d befindet sich das zweite verschiebbare Sitzflächenteil 43b, wobei das Sitzflächenteil 43a in einer erfindungsgemäßen Ausgestaltung verschwenkbar ausgeführt ist und das Sitzflächenteil 43b zusammen mit dem Sitzflächenteil 43a verschwenkt werden kann, aber zusätzlich eine Verschiebung von der Rückenlehne 45 weg in Richtung auf Sitzflächenteil 43a ausführen kann. Somit wird das Becken beim Aufrichten des Rollstuhls 40 in der bereits beschriebenen Weise unterstützend gedreht, sodass das Aufrichten der im Rollstuhl sitzenden Person wesentlich erleichtert wird.The
- 11
- Sitz-/StehtrainerSitting / standing trainer
- 22
- Grundgestellbase frame
- 33
- Sitzflächeseat
- 3a3a
- feststehende Sitzflächefixed seat
- 3b3b
- verschiebbare Sitzflächesliding seat
- 3c3c
- feststehende Sitzflächefixed seat
- 3d3d
- feststehende Sitzflächefixed seat
- 44
- Laufrollecaster
- 55
- Laufrollecaster
- 6a6a
- Konstruktionsteilstructural member
- 6b6b
- Konstruktionsteilstructural member
- 77
- Kniestützeknee brace
- 88th
- SchwenkeinrichtungPivot means
- 99
- Spaltgap
- 1010
- Armlehnearmrest
- 1111
- Therapietischtherapy table
- 1212
- Kopfstützeheadrest
- 1313
- Schwenkarmswivel arm
- 1414
- Rückenlehnebackrest
- 1515
- Fußauflagefootrest
- 1717
- Linearantrieblinear actuator
- 1818
- Drehachseaxis of rotation
- 1919
- Gleitschieneslide
- 2020
- GasdruckfederGas spring
- 2121
- Gurtbandwebbing
- 2323
- Brust- und BauchpelotteChest and abdominal pad
- 2525
- Drehachseaxis of rotation
- 2727
- Schwenkachseswivel axis
- 3030
- Pfeilarrow
- 3131
- Gurtumlenkungbelt deflector
- 3232
- Gurtumlenkungbelt deflector
- 3333
- VerstelischlittenVerstelischlitten
- 3434
- Verstellschieneadjusting rail
- 3535
- Endschalterlimit switch
- 4040
- Rollstuhlwheelchair
- 4141
- LaufradWheel
- 4242
- LaufradWheel
- 4343
- Sitzflächeseat
- 43a43a
- feststehendes Sitzflächenteilfixed seat part
- 43b43b
- verschiebbares Sitzflächenteilsliding seat part
- 43c43c
- feststehendes Sitzflächenteilfixed seat part
- 43d43d
- feststehendes Sitzflächenteilfixed seat part
- 4444
- LaufradWheel
- 4545
- Rückenlehnebackrest
- 4646
- Armlehnearmrest
- 4747
- Armlehnearmrest
- 4848
- Handgriffhandle
- 4949
- Fußauflagefootrest
- 5050
- Führungsstangeguide rod
Claims (15)
- Delordosation device for users of a rehabilitation appliance, in particular for the verticalization of a sit/stand exerciser or a wheel chair, with a seating area (3) and support aids for the user, the seating area (3) being mounted to be swiveling and moving,
characterized in that
for verticalization, first a partial swiveling of the seating area (3) is accomplished before a movement of at least a part of the seating area (3) to the front with respect to the original position starting from the backrest (14) is accomplished. - Delordosation device according to claim 1,
characterized in that
the seating area (3) is embodied in one piece and the complete seating area is mounted to be movable. - Delordosation device according to claim 1,
characterized in that
the seating area (3) is embodied to be divided at least in two pieces and a first seating area part (3a) is mounted to be swiveling, while a second seating area part (3b) is swiveled together with the first seating area part (3a) and movable with respect to the same. - Delordosation device according to one of the preceding claims,
characterized in that
the movement of the seating area (3) or a part of the seating area (3) is effected with some delay, or that the swiveling and movement of the seating area (3) or a part of the seating area (3) is effected in a synchronized manner. - Delordosation device according to one of the preceding claims,
characterized in that
the seating area (3) can be transferred from a horizontal position to a nearly vertical position. - Delordosation device according to one of the preceding claims,
characterized in that
the seating area (3) is embodied to be divided at least in two pieces, where there is a dividing line transverse to the seated position, or that the first seating area part (3a) is embodied in a U-shape and comprises a front seating region for guiding the thighs and two lateral seating areas (3c, 3d) for stabilizing the seated position, and that the second seating area part (3b) is embodied as central seating region which is mounted to be movable between the two lateral seating areas (3c, 3d) of the first seating area part (3a). - Delordosation device according to claim 3 or 6,
characterized in that
the second seating area part (3b) performs a relative movement with respect to the first seating area part (3a) of 2 to 12, preferably 4 to 9 cm. - Delordosation device according to claim 3 or 6,
characterized in that
the seating area (3) is supported via frame elements or construction parts (6b), and the movable seating area part (3b) is mounted on a slide rail (19) which is fixed to a frame element or a construction part (6b). - Delordosation device according to claim 3 or 6,
characterized in that
the movable seating area part (3b) can be moved manually, electromotively, for example via a spindle drive or a hydraulic drive. - Delordosation device according to claim 3 or 6,
characterized in that
the movable seating area part (3b) is pushed to a position remote with respect to the non-movable seating area part (3a) by a gas pressure spring (20) which is supported at the frame element or the construction part (6b). - Delordosation device according to claim 10,
characterized in that
by a belt strap (21) which can be fixed at the frame element or the construction part (6b) on the one hand and at the movable seating area part (3b) on the other hand, the movement of the seating area part (3b) against the force of the gas pressure spring (20) is limited, whereby in the verticalization of the seating area (3), the movable seating area part (3b) is pulled towards the non-movable seating area part (3a). - Delordosation device according to one claim 10,
characterized in that
the movable seating area part (3b) comprises guide rollers which are movable along a curved path during a verticalization of the seating area (3) against the force of the gas pressure spring (20) towards the non-movable seating area part (3a). - Delordosation device according to claim 3 or 6,
characterized in that
the movement of the movable seating area part (3b) can be adjusted via a deflection or shortening of a belt strap (21). - Delordosation device according to claim 3 or 6,
characterized in that
delordosation can be deactivated by the movable seating area part (3b). - Delordosation device according to one of the preceding claims,
characterized in that
the seating area (3) can be used in stationary sit/stand exercisers, mobile sit/stand exercisers, manual wheel chairs with stand function, electric wheel chairs with stand function, seat systems, stand systems and positioning systems for disabled persons.
Applications Claiming Priority (3)
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DE202009013889U DE202009013889U1 (en) | 2009-10-13 | 2009-10-13 | adjustment |
DE102010014122 | 2010-04-07 | ||
DE102010022386.7A DE102010022386B4 (en) | 2009-10-13 | 2010-06-01 | Entlordosierungsvorrichtung |
Publications (3)
Publication Number | Publication Date |
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EP2311421A2 EP2311421A2 (en) | 2011-04-20 |
EP2311421A3 EP2311421A3 (en) | 2012-11-14 |
EP2311421B1 true EP2311421B1 (en) | 2014-07-30 |
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Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
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EP10013415.4A Active EP2311421B1 (en) | 2009-10-13 | 2010-10-07 | Delordosing device |
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EP (1) | EP2311421B1 (en) |
DE (1) | DE102010022386B4 (en) |
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US4390076A (en) * | 1979-08-01 | 1983-06-28 | The United States Of America As Represented By The Secretary Of The Navy | Integrated wheelchair and ambulator |
DE3008179C2 (en) * | 1980-03-04 | 1986-07-31 | Audi AG, 8070 Ingolstadt | Upholstered seat for a motor vehicle |
JPS59211451A (en) * | 1983-05-10 | 1984-11-30 | ソシエテ・ア・レスポンサビリテ・リミテ・アンテルナショナル・ディフュ−ジョン・コンソマトゥ−ル | Body holding apparatus for wheelchair for disabled person |
US4809804A (en) * | 1986-08-25 | 1989-03-07 | Falcon Rehabilitation Products, Inc. | Combination wheelchair and walker apparatus |
US4802542A (en) * | 1986-08-25 | 1989-02-07 | Falcon Rehabilitation Products, Inc. | Powered walker |
DE3815435A1 (en) * | 1988-05-06 | 1989-11-16 | Dieter Schaller | Chair having a seat that can be tilted forwards and upwards about a pivot axis |
US4915447A (en) * | 1989-03-13 | 1990-04-10 | Sears Manufacturing Company | Vehicle seat with adjustable thigh support |
DE59700082D1 (en) | 1996-06-27 | 1999-03-04 | Levo Ag Dottikon | Raising wheelchair |
US5909923A (en) * | 1997-10-24 | 1999-06-08 | Steelcase Inc. | Chair with novel pivot mounts and method of assembly |
US6125957A (en) * | 1998-02-10 | 2000-10-03 | Kauffmann; Ricardo M. | Prosthetic apparatus for supporting a user in sitting or standing positions |
DE19845265A1 (en) * | 1998-10-01 | 2000-04-06 | Dauphin Friedrich W Gmbh | Seat plate for an adjustable seat depth |
US6231120B1 (en) * | 1999-04-23 | 2001-05-15 | L&P Property Management Company | Reclining mechanism and furniture item |
GB9928001D0 (en) * | 1999-11-27 | 2000-01-26 | Easy Care Prod Ltd | Body support system for patients and the like |
WO2001070071A2 (en) * | 2000-03-02 | 2001-09-27 | Verhees, Godefridus, Josephus, Maria | Adjustable chair and method of use |
JP2003019055A (en) * | 2001-07-11 | 2003-01-21 | Komura Seisakusho:Kk | Vertically movable chair |
DE102006011710B3 (en) * | 2006-03-14 | 2007-08-02 | Meyra Wilhelm Meyer Gmbh & Co. Kg | Wheel-chair for heavy patients with limited motor activity, has back-support movably mounted on slide |
US8104835B2 (en) * | 2008-07-08 | 2012-01-31 | Invacare Corp. | Standing frame with supine mode |
-
2010
- 2010-06-01 DE DE102010022386.7A patent/DE102010022386B4/en not_active Expired - Fee Related
- 2010-10-07 DK DK10013415.4T patent/DK2311421T3/en active
- 2010-10-07 EP EP10013415.4A patent/EP2311421B1/en active Active
- 2010-10-13 US US12/925,046 patent/US8801638B2/en active Active
Also Published As
Publication number | Publication date |
---|---|
US20110084528A1 (en) | 2011-04-14 |
DE102010022386B4 (en) | 2015-10-29 |
DE102010022386A1 (en) | 2011-12-15 |
EP2311421A3 (en) | 2012-11-14 |
US8801638B2 (en) | 2014-08-12 |
DK2311421T3 (en) | 2014-09-08 |
EP2311421A2 (en) | 2011-04-20 |
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